Att anlita en städfirma vid flytt kan ibland för vissa ses som en onödig lyx.
Men köpare och hyresvärdar har ofta mycket höga krav på hur noggrant städat ett boende ska vara vid flytt och det finns många skrymslen och vrår som kan vara lätta att missa. Det är dessutom ett tidskrävande och svårt projekt att åta sig. Att anlita en städfirma kan spara mycket tid och behöver inte vara dyrt. Kontakta Nardi Service för ett prisförslag och att lära dig om fördelarna och vad som är viktigt att tänka på vid en flyttstädning.
Flyttstädning
Flyttstädning innebär generellt en väldigt noggrann städning av hela bostaden. Vanligtvis sker detta efter allt bohag transporterats bort av exempelvis en flyttfirma och alla ytor står tomma. Flyttstädning innefattar vanlig städning som dammsugning, svabba golv och torka av ytor; men också fettborttagning, fönsterputsning, rengöring av ugn och torkning av lister. Det kan vara svårt att veta hur detta genomförs på bästa sätt och vad för verktyg som kan komma att behövas. En städfirma har koll på alla tips och tricks och de flesta har även en garanti om mäklaren eller hyresvärden inte skulle vara nöjda med resultatet. Detta innebär att du inte behöver komma tillbaka om något skulle vara fel efter flyttlasset gått och du lämnat över nycklarna – det sköter städfirman.
Billigare flyttstädning med Rut-avdrag
Sedan Rut-avdragets intågande i de svenska hemmen har hushållsnära tjänster blivit allt mer vanliga. Rut-avdraget gör att tjänster som exempelvis städning blir billigare eftersom det räknas som avdragsgiltigt. Som privatperson har man rätt att göra avdrag på 50% på arbetskostnaden (dvs inte på materialkostnad eller dylikt) och har rätt att göra avdrag på tjänster upp till 75 000 kronor per år.
Företaget du anlitar är de som ansöker om Rut-avdrag, så det är inget som du behöver tänka på själv. Därefter kommer en bekräftelse skickad till dig från Skatteverket som visar att ansökningen gått iväg. Det du dock behöver ha i åtanke är att du måste vara över 18 år och inte kan göra avdrag på mer än 75 000 kronor per år; denna summa gäller för både Rut- och Rot-avdrag totalt då dessa går under samma avdragstak. Det är ditt ansvar att hålla koll på hur mycket du spenderat inom Rut- och Rot-avdraget varje år.